Fortsatt oro

David skötte sig fint hos barnvakterna, han sov när jag kom tillbaka. Det var klockan 9, nu, nästan halv ett lyckades jag få honom att sova igen.
Den större damen skötte sig mindre bra, hon och Alma bråkar ganska ofta. Och till förskolan gick Jennifer 500 meter före Alma. De är söta de små tjejerna, ena minuten är de bästisar och nästa så bråkar dom.
Alma blev väldigt ledsen när jag skulle gå hem, inte för att hon inte fick följa med, utan för att David skulle följa med mig. Min, min säger hon och tårarna rinner ner för kinderna.
Alma får vänta några veckor till sen får hon en egen lillebror.

Hos doktorn gick det snabbt. Jag fick inte vänta i mer än 5 minuter, dessutom var det doktorn själv som hämtade mig.
Han klämde lite och beslutade sig för att remittera mig för punktion biopsier (vävnadsprov). Jag har ångest!
Dels för att resultatet kan vara skrämmande, men också för att undersökningen är smärtsam.

Så här står det på Vårdguiden:

Biopsi (vävnadsprov)

Biopsi är ett vävnadsprov som tas från kroppens organ. Provet undersöks sedan i mikroskop, där läkaren kan se om det finns någon sjuklig förändring i organet. En del biopsier tas utan bedövning, andra under lokalbedövning eller narkos. Det finns en liten risk för inre blödning vid vissa biopsier. Därför får du kanske ligga kvar en stund för observation.

Det finns olika sätt att ta en biopsi beroende på vilken del av kroppen som ska undersökas. När man tar cellprov från inre organ, till exempel prostata, lever, bukspottkörtel eller lungor, men också från bröst, används ofta en fin nål kopplad till en spruta som suger upp celler. Metoden kallas finnålsbiopsi eller punktionsbiopsi. Om ett större vävnadsprov ska tas används en grövre nål, kniv eller tång.


Jag lämnade också ett blodprov. Jag var helt ensam och rädd! När jag skulle stickas ville jag bara ringa mamma. Vilken tönt jag är.
Nu kommer jag har oro och ångest som förföljer mig till nästa vecka då jag ska ta detta hemska prov.

På vägen hem var jag tvungen att muntra upp mig själv, det fick bli tulpaner till barnvakterna och persikakvistar till mig själv.
I morgon ska det komma snö, men jag vill ha vår! Mycket färg ska det vara, därför passar dessa




Kommentarer
Postat av: Tesan

Var inte rädd för biopsin. Jag hittade knölar i mitt ena bröst och blev efter mammografin direkt skickad i ett rum för att göra UL och där ifrån blev jag skickad för att göra biopsi. Det gjorde jag några dagar senare och var jätterädd att det skulle göra ont men det kändes faktiskt knappt alls. På riktigt alltså! Det kommer gå bra!

2011-03-18 @ 08:37:31
URL: http://tesansblogg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0