Rutiner

Vilken skillnad det är mellan barn 1 och 2. Med Jennifer hade jag totalkoll på varje utvecklingsfas, vad som händer dag för dag och vad de bör kunna göra vid olika åldrar. Dessutom var jag helt nojjig när jag inte hade några rutiner.
Med David är det helt annorlunda. Det är knappt så att jag vet hur gammal han är längre. I går slog det mig att det är nog på tiden att börja med lite kvällsrutiner, framförallt för min skull.
Nattningen kan inte ta två timmar varje kväll och vagnen kan inte vara den enda plats David sover på.
Jag vet inte ens hur ofta han äter, för han äter jämt! Det är inte var tredje timme eller efter något annat bestämt. Jo, innan han sover, efter han sover. Oavsett hur kort napen varit, det är säkert!

Så nu har vi infört en liten kvällsrutin som förhoppningsvis får honom om några dagar att varva ner och förstå att sängen är nära.
Vi börjar med ett kvällsbad, därefter blir det gröt och sen lite mys. Sen blir det amning i sängen och sen sova.
Igår var David så trött så vi kunde inte hålla ut till 19 som vi tänkte. Vi hoppade även gröten. Efter badet blev det amning och sen sova i sängen.
Badet gjorde susen, nattningen tog 15 minuter, han somnade utan skrik. Men det höll sig inte så länge. För mellan 19 och 20 hade han redan vaknat 2 gånger. Och så fortsatte han till kl 8 i morse. Vi fick flytta in i gästrummet någon gång i natt när han fick för sig att vara vaken, allt för att F skulle få sova. Han började ju arbeta idag.
Så så gick det med den rutinen!
När David hade vaknat för 711:e gången då skriker Jennifer: Mami, mami mami. Eftersom jag inte kom gick hon på toa själv. Det är första gången. Andra gånger har hon sprungit runt på nedervåningen och skrikit bara. Hon skriker av panik, men hon är inte tillräckligt vaken för att förstå att hon ska på toa.
Men i natt var första gången, så snart fixar hon det nog helt själv.

Och för att nämna hennes humör de senaste dagarna har det varit dåligt. Men F hade svaret, S har inte varit hemma, de har inte sett varandra på en vecka. Gissa vilka som leker nu???




Idag bestämde jag mig för att han skulle ta sin dagsnap i sängen. Annars har han bara sovit vagnen på dagarna. Men jag hade liksom inte tid att ta en promenad. Men jag lovar, det hade gått fortare. Det tog en timme för David att somna i sin säng idag. Nu hoppas jag på en lång nap så jag hinner göra lite saker här hemma.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0