Sömn

Ny vecka och nytt liv för mig. I helgen hände det, det som vi pratat om så länge men som vi inte orkat ta tag i.

David sover på natten!

Det började natten till fredagen. David sov i sin säng fram till halv tre, sen ville han över till vår säng. Men min mamma var här, så gästsängen var upptagen och F sov i sin säng. Det fanns ingen plats. Men David gav sig inte. Inte vi heller. Så efter två timmar av skrik somnade han i sängen med F. Jag hade rullat ner på en madrass på golvet.
40 minuter senare vaknade monstret igen. Då kastades han ner till mig, sen sov vi vidare till halv åtta.
Natten till lördagen checkade jag in hos Boffen. Fredrik fick sova hos David. Allt för att underlätta för David att glömma mig och att amma är mysigt på natten. Den natten sov han två timmar, vaken och skrek en timme. Så höll han på hela natten. Vid sex kände jag att amning är okej.
Så natten till söndagen slog han alla rekord. Då sov han från sju till halv tre utan ett ljud. Därefter vaknade han men skrek inte alls så mycket som nätterna innan. Fredrik buttade lite och David somnade.
Natten till måndagen forsatte han sova bra, vår lille älskling. Han sov inte så länge som 6,5 timmar i sträck men det räckte bara med en hand på ryggen för att på han att somna om. Och efter tre var Fredrik inte upp en enda gång när David skrek. Då somnade han om själv.

Jag börjar tro på mirakel!!!

Så igår blev det något nytt igen, jag skulle sova i sovrummet. Så som det ska vara. Barnet i sin säng och föräldrarna i sin säng...Ha Ha
David vaknade första gången vid elvatiden, då räckte det inte med att jag klappade på honom. Så Fredrik fick kliva upp och det räckte med lite buff. Jag trodde det var kört, back to old...
Men så var det inte. David vaknade två gånger till men då dög det med min hand på ryggen.

Fattar ni! David sover, mamma får sova och livet är underbart. David har ju inte sovit riktigt på åtta månader. Och de små liven måste ju sova för att utvecklas. Jag har haft en teori om att David har stannat av lite i utvecklingen just på grund av sömnen.
Och vet ni vad? Jag tror det stämmer för på de här dagarna har han börjat ställa sig själv i krypställning och kan nu resa sig själv till stående om han håller i nån.
Inte nog med det så äter han bättre på dagarna och är lättare att lägga.
Gossenossen somnade precis, det var lite bök innan, men hallelulja så lätt om jag jämför med tidigare.

Varför, varför väntade vi så länge? Ett tips till alla sömnlösa föräldrar, testa detta! Och gör det tidigt, vänta inte.
Bebisarna klarar sig utan mat på natten från sex månader, så kör igång bara. Allt blir så mycket lättare och roligare när man vaknar utvilad.
Dessutom så fungerar andra saker som matning och läggning bättre.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0