Pappa kommer undan lätt

Hemma i vår familj, där kommer pappa undan alldeles för lätt. Vi har tidigare haft diskussionen om att han sover hela nätterna och att jag är trött på dagarna.
Han hävdar bestämt att det inte finns så mycket för honom att göra på natten. Det är ändå bara amning som gäller.
Visserligen ska det ammas, men det är ju inte så att det bara är att lägga tillbaka bebis i sängen och somna om.
Vid vakenperioden kl 5 är han vaken 1,5 timme, men ammar i tio minuter kanske. Här finns det mycket pappainsats att göra.

Det här måste jag ändra på, kanske. För jag vet att F inte är den trevligaste att vara med när han är trött. Lilla minsta skrik så blir han galen. Och då vaknar jag och är tokirriterad. Så det kanske är bäst att jag tar natten ändå! :)

Hur funkar det hos er?


Kommentarer
Postat av: Paula

Turas om.

Du måste ju ge de här 10 min (OK, en kvart då) för amningen vare sig det är "din" natt eller inte.

Men annars kan ni dela upp det - varannan natt tar han blöjan och "sövningen".

Jag har aldrig fattat att den ena föräldern kan hänvisa till sitt dåliga humör för att på så vis slippa det tråkiga i föräldraskapet. Visserligen var det läääänge sen jag hade bebis, men i den relationen jag hade då var inga dåliga dagar reserverade för den ena utan vi delade väldigt rättvist. För det mesta ammade jag och han bytte blöja och sövde barnet efteråt varenda natt (den tidens blöjor höll inte torra så bra som dagens, dessutom hade första barnet blöjexem så vi bytte tidigt till tygblöjor).

Allt går bara man är överens om att det är ett gemensamt ansvar! Som mamma eller pappa kommer ens egna behov i andra hand. Lyxigt att ändå få vara två om både det roliga och det tråkiga :)

2011-03-13 @ 07:46:15
Postat av: Bea

Eftersom det blev kolik, amningskaos och ersättning så har Matte fått ta flera nätter även om jag tagit de mesta. Jag orkade inte, trodde jag skulle fixa det eftersom jag oftast inte sover ändå och han har jobbat, men till slut kraschade jag och han har fått ta mer och mer vilket är bra!

2011-03-13 @ 09:38:38
URL: http://bea-omtidenvill.blogspot.com/
Postat av: Tesan

Turas om. Inget snack om saken!

2011-03-13 @ 19:41:42
URL: http://tesansblogg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0