Torsk på sej

Är det någon som vet om det finns något rehab för katter som blivit torsk på sej?

Tyson är nog ganska bortskämd, han har sedan han var liten fått sej en gång om dagen. Det går inte att missa att han ska ha fisk. Han sover till eftermiddagen, och sen sitter han vid fiskskålen och glor på en tills det hamnar fisk i skålen.

Till en början var det inga problem, han satt ju bara där. Men med åren har han blivit värre och värre. Han ligger och ålar sig på golvet, ligger på rygg och blänger på en upp och ner, springer efter en när man lämnar köket. Skriker och är allmänt jobbig.
Han har också börjat slå på mina ben med tassen, när jag går förbi. Han blir bara mer och mer desperat.

Igår gick till attack när jag gick förbi, då var det inget oskyldigt litet slag.


Tyson är i stort behov av avgiftning. Det här kommer sluta med att man får kasta in ett fiskblock i huset innan man själv kliver innan för dörren. Vi bor med ett lejon!


Kommentarer
Postat av: Rebeccas.se

Haha, sejavgiftning. Jag gav mina kissar sej för första gången förra veckan. Ozzy som annars är rätt kräsen blev helt tokig, och han var det i flera dagar efteråt och attackerade mig nästan när jag gick in i köket. Så tack för "the heads up". ;)

2012-01-19 @ 13:31:19
URL: http://www.rebeccas.se
Postat av: klassensljus.se

Hej!



Här kommer en dagsfärsk pressrelease till dig som bloggar. Helt ny forskning om hur barns prestation i skolan kan påverkas av belysningen. Särskilt intressant för dig som har barn!

Det finns även en film och mer info på www.klassensljus.se som beskriver forskningen.



---



19 januari 2012



Bra ljus i skolan påverkar barnens koncentration och studieresultat



Ny forskning visar att rätt ljusbalans och ljusnivå i klassrummet leder till bättre studieresultat, välmående och bättre dygnsrytm för elever, då ljuset får en positiv biologisk påverkan.



Resultaten av en studie som genomförts av Lunds Universitet och London City University i samarbete med belysningsföretaget Fagerhult, visar att människokroppens egen dygnsklocka, produktionen av melatonin och kortisol, påverkas i miljöer där ljusnivån är tillräckligt hög och där det finns rätt balans mellan direkt och indirekt ljus.



”Detta är ett genombrott. För första gången kan vi tydligt se hur ljuset kan påverka elevernas prestationsförmåga, vakenhet och koncentration”, säger Tommy Govén, forskningschef på Fagerhult, som medverkat i studien tillsammans med universitetsinstitutionerna i Lund och London.



Rönen bygger på en tio år gammal upptäckt från början av 2000-talet då den amerikanske forskaren David Berson lokaliserade en tredje receptor i ögat som inte förmedlar någon visuell information. Den tredje receptorn förmedlar enbart ljusimpulser via en biologisk nervbana som påverkar utsöndringen av sömnhormoner och stresshormoner.



Den nya studien genomfördes under ett läsår i en skola i London där fyra separata klasser, sammanlagt 56 elever i 9-årsåldern observerades. Samtliga fyra klassrum utrustades med ny belysning, men bara i två av klassrummen installerades så kallat omfältsljus som skapar en bättre balans mellan direkt och indirekt ljus genom ökad belysning på väggar och tak.



När studien sammanställdes var resultaten tydliga. Eleverna presterade bättre skolresultat i de tre ämnena som undersöktes, matematik, läsning och skrivning, framförallt under den mörka delen av året, perioden oktober – januari. Eleverna visade på en ökad vakenhet på morgonen med lägre nivåer av sömnhormoner (melatonin) under den mörka delen av året. Eleverna visade en ökad aktivitet på morgonen med högre nivåer av stresshormoner (kortisol) under hela skolåret. Eleverna visade även på en tendens att må bättre under hela skolåret.



Vilken betydelse kommer forskningsresultaten att få?



”En konkret slutsats är att de allra flesta klassrum i våra skolor har för låga belysningsstyrkor i omfältet, satt i relation till vad som faktiskt krävs för att eleverna ska må och prestera bättre. Ett tak- och väggljus om 100 lux är i dag det vanliga i många skolor medan vi tycker att man bör gå upp till 300 lux, säger Thorbjörn Laike, docent i miljöpsykologi vid Lunds Universitet som genomfört liknande studier tidigare.



Nästa steg i projektet är att genomföra en ny studie, den här gången i Sverige. En grupp tonåringar kommer att genomgå samma ljusstudie i en gymnasieskola under ett helt läsår, med skillnaden att man jämför traditionell belysning med LED.



För mer information se:

www.klassensljus.se



Kontakt:

Thorbjörn Laike, docent i miljöpsykologi vid Lunds Universitet. Telefon: 070-370 44 73



Tommy Govén forskningschef på Fagerhult. Telefon: 070-594 04 07

2012-01-19 @ 15:51:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0