Utveckklingsfas nr 3

Redan i morgon blir David 12 veckor. Skumt att man anger barn i veckoålder, när slutar man med det och det blir månader och sen år?
Jag tror nog att jag kommer sluta räkna veckor nu efter 12, det är lagomt för hundvalparna att lämna mammans bo då. Så därför får det bli månader sen.

Enligt boken så väntar en stor utveckling vid 12 veckors ålder. Det här är nog den första fasen som David inte varit så jobbig inför. Snarare tvärtom, han är lugn och tyst.
Varje gång jag pratar med mamma och det är tyst i bakgrunden undrar hon om David sover. Men det är inte alltid han gör det =) Han fixar faktiskt livet som vaken och tyst numer. Han behöver inte utvecklas mer, jag är nöjd så. =)

Om David hade varit mitt första barn hade jag googlat runt för att hitta en diagnos på honom. För enligt boken är det en rad saker han ska behärska som han inte gör. Det känns så skönt att jag inte är så stressad över det faktiskt.

Redan vid fem veckors ålder skulle han titta mer på saker och ting. Nähä, det kom vid 11 veckors ålder. Innan har David fått panik om inte miljön har rört på sig. Att titta på en och samma sak i mer än tio sekunder har varit dötrist.
Vid åtta veckors ålder ska David enligt boken då rulla medvetet från sida till rygg och sida till mage. Han rullar från sida till rygg, men inte till mage. Då är det bara huvudet som rullar. Däremot har han rullat från rygg till sida och från mage till rygg. Men knappast medvetet.
Boken säger också att han ska försöka gripa om föremål men lyckas inte. David varken slår eller försöker gripa några leksaker.
Händerna upptäckte han nog vid 8 veckors ålder, knäna kom senare. Och bara för några dagar sedan såg han sina fötter. Men inte så att han försöker nå tårna. Han tittar lite avvaktande bara.
Vi får väl se vad den nya fasen ger för färidgheter, kanske att han börjar ta i föremål. Vore ju mysigt om han hittade sina fötter.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0